noimage

سندباکس (Sandbox) چیست؟

در امنیت رایانه‌ای جعبهٔ شنی (به انگلیسی: Sandbox) یک سازوکار حفاظتی برای جدا نگاه‌داشتن بعضی نرم‌افزارهای در حال اجرا در آن واحد با دیگر نرم‌افزارهاست، و اغلب برای اجرای کدهای تست نشده یا برنامه یا تارنماهای غیرقابل اعتماد مورد استفاده قرار می‌گیرد تا خطرات احتمالی، سیستم‌عامل یا میزبان را تهدید نکند.

20230730033730_22929banner-1.png

روش‌های اتصال در اینترنت اشیا (IoT)

زمانی که در حال توسعه پروژه‌های اینترنت اشیا (Intrnet of Things) هستیم، روش‌های اتصال یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در ذهن داشته باشیم. وقتی با یک پروژه جدید اینترنت اشیا روبرو می‌شویم چند سؤال همواره باید مورد توجه باشد: روش‌های اتصال این پروژه چگونه است؟ آیا محدودیت توان یا بُرد وجود دارد؟ نرخ انتقال داده چه قدر خواهد بود؟ کدام زیرساخت‌های شبکه‌ای هم‌اینک در دسترس هستند؟

20230713064643_pc-to-pc.png

ارسال و دریافت فایل در Asp.net core

در آموزش برنامه نویسی وب معمولا صحبت زیادی از ارسال و دریافت فایل نمی شود و معمولا آموزش ارسال داده ها بصورت پارامتر یا درقالب json و ... صورت می گیرد. اما در پروژه های واقعی خیلی از اوقات نیاز است که کاربر اطلاعاتی را در قالب یک فایل آماده به سرور ارسال کند. حتی ممکن است سرور آن فایل را مجددا به سرور دیگری مانند سرور فایل ها ارسال کند. در این مقاله قصد داریم نحوه دریافت فایل از کلاینت و نیز ارسال فایل از سرور را در asp.net core آموزش دهیم.

20230608053956_HTTPS_icon.png

آموزش نصب گواهی SSL در وب سرور IIS

مدیران سایت با طیف گسترده‌ای از کاربران اینترنتی روبه رو هستند. این کاربران در سایت آنها خرید انجام داده و اطلاعات کارت بانکی خود را درگاه‌ های پرداخت وارد می‌کنند. پس حفظ این اطلاعات و فراهم کردن چنین بستر امنی برای اطلاعات کاربران، وظیفه مدیران سایت است. یکی از روش‌های موجود در این ارتباط، استفاده از گواهی امنیتی SSL برای کدگذاری این اطلاعات است. به همین دلیل، در ادامه به الزامات مورد نیاز برای صدور این گواهی و نحوه نصب گواهی SSL در IIS خواهیم پرداخت. اما قبل از هر کاری، باید شناختی مختصر از این دو مفهوم داشته باشیم؛ پس گواهی SSL و وب سرور IIS را تعریف می‌کنیم.

20230607082902_Microsoft-IIS.png

Intro to IIS binding

Microsoft’s Internet Information Services (IIS) has been built around a very flexible “binding” system. When working with a website a “binding” is the combination of protocol (http, ftp, https, etc.), IP address, TCP/IP port and host name– which is basically a domain name. In IIS7 the protocol is referred to as the “Type” of binding. The binding is then associated with a website which allows IIS to properly route incoming traffic to the correct site. The IIS binding implementation also allows multiple bindings per site.

20230220063253_Epic_Story_task_overwiew_graphic-2.png

فرق Epic ، Story و Task در جیرا

Planning, structuring, executing and monitoring tasks and their progress in Jira is made possible by Jira's elements called Epic, Story and Task. Definition and distinction is oftentimes done for developer teams and their processes, which is why we want to explain them in relation to Marketing and Consulting teams.

20221029091653_sayan(1).png

17 فن آوری برتر بک اند (BACK-END)برای یادگیری در سال 2022

زبان های برنامه نویسی بک اند و فریم ورک های مناسب برای توسعه (Back-End) توسعه وب کار جذاب و پرطرفداری است اما لزوما کار راحتی نیست. برای ایجاد یک وب سایت نیاز به همکاری دو بخش مجزا است، فرانت اند (Front End) که زیبایی ظاهری سایت را به انجام می‌رساند و بک‌اند (Back End) که عهده دار کارهای پشت صحنه وب سایت است. در واقع با بک اند، موتور متحرک یک سایت، طراحی و ساخته می‌شود. آیا دوست دارید، درمورد انواع زبان‌های برنامه نویسی بک اند و فریمورک هایی که امکان توسعه بک‌اند را به ما می‌دهند، آشنا شوید؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

20221011104606_wordpress-backup-plugins.jpg

بهترین افزونه های بکاپ گیری (نسخه پشتیبان) از وردپرس

در همه ی زمینه هایی که با داده ها سر و کار داریم همیشه امکان و احتمالی را برای از بین رفتن داده ها به هر دلیل در نظر می گیریم تا بتوانیم در صورت بروز این اتفاق راهکارهایی را برای بازیابی داده ها پیش بینی کنیم. همانطور که می دانید هر سایتی که در فضای وب بارگذاری شده شامل داده ها و اطلاعاتی است که هر روز به حجم آنها اضافه می شود. این افزایش داده ها که می تواند ناشی از انجام اقدامات مختلفی از جمله ایجاد یا اضافه کردن پست به وبلاگ ( متون و تصاویر و ویدئو و ...) و یا ارتقاء سایت و ... باشد، نسخه ی نهایی سایت را نمایش می دهد، تمامی سایت های عمومی با هر قالبی از جمله سایت های وردپرسی همواره بدلایل مختلفی مانند حملات ربات ها یا هک و ... در معرض از دست دادن اطلاعات هستند، بنابراین برای حفاظت از این داده ها واجب است که بطور منظم از اطلاعات و داده های سایت ها بکاپ (نسخه ی کپی و پشتیبان) بگیریم. با توجه به رشد روز افزون سایت های وردپرسی که اغلب سایت های فروشگاهی هستند که از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام هدایت می شوند، در این مقاله به معرفی بهترین پلاگین های (افزونه) وردپرس که به منظور بکاپ گیری استفاده می شوند می پردازیم.

20220926080905_serviceworker.jpg

Service Worker (سرویس ورکر) چیست؟

برای توضیح سرویس ورکر ابتدا باید ذهنتان را با چند مطلب دیگر آشنا کنیم. زبان جاوا اسکریپت در زمان اجرا، یک زبان single thread است، به این معنی که به مانند یک کلاف نخ برای رسیدن به قسمت خاصی از دستورات، مفسر برنامه باید تمام مسیر قبل از آن را پیموده باشد. این بدان معنی است که برعکس زبان های برنامه نویسی Multi thread مانند پایتون، C++، جاوا و … که همزمان می توانند چند بخش از دستورات را بدون نیاز به پایان دادن بخش قبلی به اجرا در بیاورند، جاوا اسکریپت تنها قادر است که در هر زمان مشخص فقط یک بخش را به اجرا دربیاورد و برای رفتن به بخش بعدی، ضروری ست که بخش، تابع یا خط کد فعلی به پایان خود رسیده باشد.

20211212120303_whatis-host.jpg

هاست چیست؟ انواع میزبانی وب.

هاست (Host) یا هاستینگ به فضایی گفته می‌شود که در آن اطلاعات و فایل‌های وب‌سایت شما بارگذاری می‌شود. در این مقاله شما را با انواع میزبانی وب آشنا خواهیم کرد تا بتوانید در هنگام خرید هاست سرویس مورد نظر خود را بهتر انتخاب کنید.