news

تفاوت هاست و سرور

فرق هاست با سرور در چیست؟

 

 تا به حال به این موضوع توجه کرده اید که برخی افراد از اصطلاحات "هاست" و "سرور" تقریباً به عنوان یکسان استفاده می کنند؟ اما درحقیقت این دو کلمه تفاوتهای مهمی دارند که شاید کمتر به آنها توجه کرده باشیم.

در اینجا سعی داریم این مطلب را بازتر کنیم و تفاوتهای ساختاری و عملکردیه این دو را بررسی کنیم پس با ما همراه شوید.

تعاریف

ابتدا تعریفی سطحی از هر عبارت داشته باشیم و در ادامه متن به بسط این تعاریف بپردازیم:

  • میزبان: دستگاهی مانند رایانه است که به شبکه متصل می شود.
  • سرور: این قطعه سخت افزار یا نرم افزاری است که به دستگاه ها یا برنامه های دیگر در شبکه خدمات ارائه می دهد.

هاست چیست؟

هاست دستگاهی است که به شبکه متصل می شود. حالااین دستگاه می تواند یک کامپیوتر رومیزی، لپ تاپ، گوشی هوشمند و غیره باشد. دستگاه میزبان یا هاست شامل نرم افزاری است که آن را قادر می سازد از طریق شبکه ارتباط برقرار کند. هر دستگاه در شبکه یک آدرس پروتکل اینترنت (IP) دارد. این آدرس به شناسایی دستگاه در شبکه کمک می کند. هنگامی که یک دستگاه نیاز به ارسال داده به دستگاه دیگری دارد، با بررسی آدرس IP دستگاه مقصد، آن داده ها به محل مناسبی منتقل می شوند. گاهی اوقات هاست ها به جای آدرس IP از نام هاست استفاده می کنند. در این صورت، سیستم نام دامنه (DNS)، نام هاست را به آدرس های IP مربوطه تبدیل می کند.

هاست چیست

 

اساساً هاست دستگاهی است که به شبکه متصل می شود. با این حال، همه ی دستگاه ها میزبان نیستند. دستگاه هایی مانند هاب ها، سوئیچ ها و روترها آدرس IP ندارند بنابراین میزبان نیستند.

 مقاله ی  انواع هاست  قدم بعدی شما برای شناخت بیشتر هاست است پس از دست ندهید.

سرور چیست؟

سرور یک نرم افزار یا یک دستگاه سخت افزاری است که به سایر دستگاه های موجود در شبکه خدمات ارائه می دهد. کلاینت (مشتری) نرم افزار یا سخت افزاری است که خدمات یک سرور را دریافت می کند. یک سرور می تواند چندین مشتری را متصل کند و یک کلاینت می تواند به چندین سرور متصل شود. امکان اجرای کلاینت وجود دارد و سرور در همان دستگاه یا سرور می تواند یک دستگاه فیزیکی جداگانه نیز باشد.

سرور چیست

انواع مختلفی از سرورها بسته به خدماتی که ارائه می دهند وجود دارد. برخی از سرورهای رایج عبارتند از سرورهای وب، سرورهای فایل، سرورهای پایگاه داده، سرورهای پست الکترونیکی و سرورهای برنامه. به طور کلی، سرورها خدمات مختلفی مانند ذخیره و مدیریت داده ها، به اشتراک گذاری منابع، محاسبات و بسیاری دیگر را به چندین مشتری ارائه می دهند. علاوه بر این، سرورهای قدرتمندتری نیز در مراکز داده برای برقراری ارتباط داده های قابل اعتماد و دقیق در حال اجرا هستند.

تفاوت هاست و سرور

دراینجا تفاوت هاست و سرور را از 3 جهت بررسی می کنیم:

تعریف :

هاست کامپیوتر یا دستگاهی است که به شبکه متصل می شود در حالی که سرور یک نرم افزار یا دستگاه سخت افزاری است که خدماتی را برای سایر برنامه ها یا دستگاه های موجود در شبکه ارائه می دهد.

عملکرد :

یک هاست منابع را به اشتراک می گذارد و مصرف می کند در حالی که یک سرور منابع را به اشتراک می گذارد و خدمات ارائه می دهد.

روش اتصال :

یک هاست می تواند با استفاده از اینترنت به دستگاه های دیگر متصل شود در حالی که یک سرور با استفاده از شبکه محلی (LAN) یا اینترنت به دستگاه های دیگر متصل می شود.

بنابراین تفاوت بین هاست و سرور چیست؟ همانطور که قبلا ذکر شد، سرورها می توانند کامپیوترهای میزبان باشند، اما همه هاست ها را نمی توان سرور در نظر گرفت. میزبان شبکه هر سخت افزار یا دستگاه کامپیوتری است که از طریق اینترنت به شبکه متصل می شود. از طرف دیگر، یک سرور می تواند یک برنامه یا سخت افزار رایانه ای باشد که عملکردهایی را ارائه می دهد که سایر دستگاه های متصل به آن می توانند از طریق مدل مشتری-سرور به آن دسترسی داشته باشند. یک سرور را می توان با استفاده از اتصال محلی یا اینترنت به رایانه های دیگر متصل کرد. در مقابل، یک هاست تنها می تواند با استفاده از اتصال اینترنت به رایانه های دیگر متصل شود.

میزبان‌های شبکه می‌توانند منابع را با سایر گره‌ها یا دستگاه‌های متصل به هم به اشتراک بگذارند و همچنین منابع را مصرف کنند، در حالی که تنها هدف سرور اشتراک‌گذاری اطلاعات، برنامه‌ها و منابع با سایر رایانه‌ها یا دستگاه‌های متصل به آن است.

امیدواریم با مطالعه ی این مطلب اگر ابهامی درباره ی مفهوم هاست و سرور برای شما وجود داشته ،برطرف شده باشد.