news

plesk

پلسک

 

کنترل پنل پلسک

plesk توسط Plesk, Inc.، یک شرکت روسی ایجاد شد و در سال 2001 به صورت عمومی راه اندازی شد. Plesk در سال 2003 به SWSoft فروخته شد که سپس در سال 2008 نام خود را به Parallels تغییر داد. در سال 2015 پس از خرید توسط Oakley Capital به نهاد خود تبدیل شد. . پلسک یک نرم افزار اتوماسیون مرکز داده میزبانی وب تجاری است که برای ارائه دهندگان خدمات میزبانی تجاری مبتنی بر لینوکس/یونیکس و ویندوز توسعه یافته است.

Plesk یک سیستم کنترل پنل عالی برای VPS و سرورهای اختصاصی است زیرا منوی آن کاربر پسند است. به عبارت دیگر، استفاده از سروری که از Plesk استفاده می کند آنقدر آسان است که هر کسی که تجربه کمی داشته باشد می تواند بلافاصله مدیریت سرور خود را شروع کند. مدیر می تواند قالب های کلاینت و سایت ایجاد کند که اساساً منابع را برای دامنه ها و/یا کلاینت ها تخصیص می دهد. همچنین پلسک برای ساده سازی مدیریت و مدیریت روزمره وب سایت ها طراحی شده است. پلسک وظایف و فرآیندهای مختلف را در یک یا چند سرور به صورت خودکار انجام می دهد. Plesk یک پلت فرم میزبانی وب با یک کنترل پنل است که به مدیر اجازه می دهد تا وب سایت ها، حساب های فروشنده، حساب های ایمیل، DNS و پایگاه های داده را از طریق یک مرورگر وب راه اندازی کند.

پشتیبانی یکپارچه Plesk برای سیستم های مدیریت محتوا (CMS) که شامل وردپرس، جوملا و دروپال می شود، اما محدود به آنها نیست. همچنین نرم‌افزارهای دیگری مانند Docker، مدیریت چند سرور، و محیط‌های فریمورک برای Node.js، PHP، Python، Ruby on Rails و موارد دیگر را در خود جای داده است. پلسک از چندین محیط لینوکس/یونیکس و همچنین ویندوز مایکروسافت پشتیبانی می کند. پلسک همچنین از MySQL، PostgreSQL، MSSQL Server و MSSQL Desktop Engine، سرور پلتفرم جاوا آپاچی تامکت و سرور ColdFusion پشتیبانی می کند.

افزونه‌های پلسک (افزونه‌ها) شامل بسته‌های نرم‌افزاری است که بخشی از پایگاه کد اصلی نیستند. این افزونه ها به طور کامل با پلسک تعامل می کنند. علاوه بر این، نیازی به پرداخت هزینه برای افزونه‌هایی که نیاز ندارید ندارید، زیرا پلسک رابط خود را فقط برای افزودن آنچه استفاده می‌کنید طراحی کرده است. چند نمونه عبارتند از:

                                                                                              

افزونه های پلسک

 

برای ورود به سرور Plesk خود، در مرورگر، از https://ipaddress:8443 یا https://hostname.com/8443 استفاده کنید. نام کاربری پیش‌فرض admin است و یک رمز عبور از پیش تعیین شده است (اما اگر Plesk از قبل توسط شخص ثالثی از قبل نصب شده باشد، ممکن است تغییر داده شده باشد). اگر در لینوکس، نام کاربری پیش فرض می تواند root باشد و در ویندوز، می تواند administrator باشد. این را می توان با افزودن موارد زیر به panel.ini غیرفعال کرد:

[login]
systemAdmin = false

پلسک

پس از ورود به سیستم، اولین صفحه اصلی را به همراه نوار منو در سمت چپ مشاهده خواهید کرد. شما می توانید سرور خود را در بخش مدیریت سرور مدیریت کنید. در بخش خدمات میزبانی، دامنه‌ها، مشتریان، فروشندگان، اشتراک‌ها و طرح‌های خدمات را ایجاد/تغییر می‌کنند. بخش نمایه من در منو به شما امکان می دهد رمز عبور اداری Plesk خود را تغییر دهید و نمایه و تنظیمات برگزیده خود را مشاهده/ویرایش کنید. (یعنی تماس، ایمیل، نام شرکت، شماره تلفن، آدرس).

پلسک

 

نتیجه:

کاربران نهایی با هر سطحی از تجربه می توانند VPS یا سرور اختصاصی خود را به راحتی با Plesk مدیریت کنند زیرا رابط کاربر پسند و تعداد زیادی افزونه برای Plesk است. Plesk در زمان و هزینه صرفه جویی می کند زیرا وظایف روزانه مدیریت سرور را آسان می کند. اتوماسیون با پلسک زمان را در مدیریت وب سایت، ایمیل و پایگاه داده کاهش می دهد. همه برنامه‌های افزودنی با یک کلیک نصب می‌شوند. این بدان معناست که تمام نصب برنامه‌های افزودنی خودکار است، که هر نصب را ساده می‌کند تا هر کاربر نهایی هنگام ایجاد و راه‌اندازی وب‌سایت خود احساس یک حرفه‌ای داشته باشد. بهتر از همه، شما نیازی به پرداخت هزینه برای افزونه‌هایی که نیاز ندارید ندارید، زیرا Plesk رابط خود را فقط برای افزودن آنچه استفاده می‌کنید طراحی کرده است.