news

سرور مجازی

همه چیز درباره ی سرور مجازی

آنچه در این مقاله می خوانیم:

  • سرور مجازی یا VPS چیست؟
  • نحوه ی عملکرد سرور مجازی
  • چه زمانی و چرا باید میزبانی سرور مجازی (VPS) را انتخاب کنید؟
  • مزایا و معایب سرور مجازی (VPS)
  • مزایای سرور مجازی (VPS)
  • معایب سرور مجازی(VPS)
  • تفاوت سرور مجازی و هاست اشتراکی
  • تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟
  • تفاوت سرور مجازی با سرور مجازی ابری چیست؟
  • تفاوت VPS و  VDS  در چیست؟
  • میزبانی VPS مدیریت شده (managed) چیست؟
  • میزبانی VPS مدیریت نشده (unmanaged) چیست؟
  • انواع سیستم عامل های سرور مجازی(VPS)

اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که به تازگی سایت خود را آماده کرده اید بنابراین برای راه اندازی آن در فضای وب بدنبال انتخاب هاست یا میزبان وب مناسب هستید . در این مرحله گزینش بهترین نوع هاست از اهمیت ویژه ای برای شما برخوردار است چرا که بخش قابل توجهی از عملکرد سایت شما در گرو کیفیت هاستی است که انتخاب می کنید. اما  برای راحتی این انتخاب شما به دانستن مزایا و معایب هر نوع هاست از جمله : سرورمجازی، هاست لینوکس ،هاست ابری و...نیاز دارید.

در این مقاله قصد داریم شما را با صفر تا صد هر آنچه باید راجع به سرور مجازی بدانید آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

ما در دنیایی زندگی می کنیم که همه چیز باسرعت برق و باد درحال تغییرو پیشرفت است مجازی سازی سرور هم از این قاعده مستثنی نیست البته مفهوم سرورمجازی جدید نیست اما اخیرا به طورگسترده ای شاهد استفاده از آن هستیم.

خب اول ببینیم سرور اصلن چی هست؟

تعریف : سرور رایانه یا سیستمی است که برای پردازش درخواست ها و ارائه داده ها خدمات یا برنامه ها به رایانه دیگری از طریق اینترنت یا شبکه محلی طراحی شده است.

به عبارت ساده تر زمانی که شما آدرس سایتی را در مرورگرتان وارد میکنید سرور که رایانه ای پرقدرت است اطلاعات لازم را برای نمایش سایت موردنظرتان دراختیار مرورگر میگذارد.

سرورها انواع مختلفی شامل : سرورهای فایل ،سرورهای پرینت ،سرورهای برنامه، وب سرورها، سرورهای پایگاه داده، سرورهای مجازی، سرورهای پروکسی ،سرورهای مانیتورینگ و مدیریت  دارند. 

سرورمجازی یا VPS  چیست؟

سرور مجازی یا VPS (Virtual Private Server) ازیک سخت افزار اصلی یا سرور فیزیکی شروع می شود که با نرم افزار خاصی به سرور مجازی تبدیل می شود. سرور مجازی سپس به انواع مختلفی از سخت افزارهای مجازی و ماشین های مجازی تقسیم می شود که هر کدام به طور مستقل عمل می کنند.

نحوه ی عملکرد سرور مجازی

زمانیکه شما سرور مجازی را به عنوان میزبانی وب سایت خود انتخاب می کنید ارائه دهنده ی هاست با استفاده از فناوری مجازی سازی با جداکردن سرور به چند سرور با دیوارهای مجازی به هر کاربر اجازه می دهد تا سیستم عامل و نرم افزار خود را نصب کند.

مجازی سازی، به ساختن یک نسخه مجازی (به جای نسخۀ واقعی) از چیزی گفته می‌شود؛ در سرورهای مجازی به‌جای اینکه چند سخت‌افزار مستقل برای هر سرور اختصاص داده شود، یک سخت‌افزار قدرتمند را با استفاده از نرم‌افزار، به چند سرور شبیه‌سازی می‌کنند.

چه زمانی و چرا باید میزبانی سرور مجازی (VPS) را انتخاب کنید؟

فرض کنید سرور مجازی (VPS) یکی از اتاق های یک هتل است و سرور مشترک یک خوابگاه بزرگ با تعدادی تخت های دوطبقه است. زمانیکه شما به فکر صرفه جویی در هزینه هایتان هستید و مایلید از منابع و امکانات مشترک استفاده کنید قطعا یک تخت در یک خوابگاه را انتخاب می کنید اما اگر بدنبال داشتن حریم خصوصی و شرایط باکیفیت باشید یک اتاق خصوصی در هتل را ترجیح می دهید.

پس همانند آنچه در بالا گفتیم اگر وب سایت شما به یک سرور خصوصی احتیاج داشته باشد قاعدتا یک VPS را انتخاب می کنید که تحت تاثیر اتفاقات وبسایتهای دیگر قرار نگیرد و شما منابع اختصاص داده شده به وب سایت خود را دریافت میکنید.اما اگر در ابتدای راه هستید و قصد دارید در هزینه های مربوط به میزبانی وب سایتتان صرفه جویی کنید سرور اشتراکی را انتخاب می کنید بنابراین با به اشتراک گذاشتن منابعی همچون رم،فضا،سرعت،پهنای باند و سایر قابلیت ها مشکلی ندارید. برای انتخاب هاست اشتراکی توصیه می کنیم به تفاوتهای سیستم عامل ها توجه کنید.

مزایا و معایب سرور مجازی (VPS)

مزایای سرور مجازی

همانطور که در ابتدای مقاله عرض کردیم شما ابتدا باید نیازهای خود را از یک میزبانی وب ارزیابی کنید و سپس دست به خرید هاست بزنید. در این قسمت ما سعی کرده ایم مزایا و معایب سرورمجازی را با شما به اشتراک بگذاریم تا در صورت انتخاب این سرور چشم اندازی از امکانات آن داشته باشید:

مزایای سرور مجازی (VPS) :

  • قابل اعتماد
  • کارایی بالا
  • منابع و امکانات اختصاصی
  • بهبود عملکرد سایت
  • امنیت بالا
  • مقرون به صرفه
  • قابلیت افزایش یا کاهش منابع و امکانات مصرفی

 معایب سرور مجازی(VPS) :

  • اگر سرور مجازی مدیریت نشده انتخاب کنید و دانش درستی از نحوه ی انجام تنظیمات و مدیریت منابع این سرور نداشته باشید امنیت سایت شما به خطر خواهد افتاد.
  • قاعدتا هزینه و قیمت سرور مجازی از هاست اشتراکی گرانتر است.

خب حالا که تاحدودی با سرور مجازی آشنایی پیدا کردید شاید تمایل داشته باشید تفاوت آن را با سایر سرورهای هاست نیز بدانید پس با ادامه ی مقاله با ما همراه باشید:

تفاوت سرور مجازی و هاست اشتراکی

1.سرور مجازی قابلیت اعتماد و اطمینان سایت را افزایش می دهد.

یعنی چی ؟ یعنی در هاست اشتراکی هرگونه اختلال در عملکرد سایت های دیگر و یا افزایش ناگهانی ترافیک آنها باعث بروز اختلال در اجرای سایت شما می شوداما در سرور مجازی از این اختلالات در امان هستید.

بعنوان مثال کندی در زمان بارگذاری صفحات سایت یکی از مشکلات هاست اشتراکی هست که باعث خسته شدن بازدیدکنندگان وبه دنبال آن خروج زودهنگام آنان از سایت می شود. بعلاوه از نظر امنیتی هم اگر وب سایتی تحت سرور اشتراکی هک شده باشد برای همه ی سایت های دیگر که روی همان سرور قرار دارند بعنوان خطر محسوب می شود.

2.VPS عملکرد سایت را بهبود می بخشد.

چگونه ؟ در پلن های سرور مجازی (VPS) معمولا امکانات بیشتری نسبت به هاست اشتراکی عرضه می شود. یعنی پهنای باند و فضای ذخیره سازی بیشتری دریافت خواهید کرد و حتما به فناوری بهتری دسترسی خواهید داشت که این خود باعث کاهش زمان بارگذاری سایت شما شده و احتمال خروج بازدیدکننده کمتر می شود.

3.در سرور مجازی از امکانات ارائه شده به اندازه ی نیاز سایتتان استفاده می کنید.

در سرور مجازی شما توانایی مدیریت منابع ارائه شده ی سرور را دارید و توسط سرور فیزیکی محدود نمی شوید. این مزیت باعث می شود هر زمان که احساس نیاز به CPU , RAM و پهنای باند بیشتری کردید با توسعه ی سایتتان سرور مجازی خود را تا حد دلخواه بالا ببرید.

4.سیستم عامل و نرم افزارهای مورد استفاده ی انتخابی خود را نصب می کنید.

هاست اشتراکی گزینه های بسیارکمی در مورد پیکربندی سرور به شما ارائه می دهد درحالیکه در سرور مجازی دست شما برای نصب نرم افزارها و سیستم عامل های مختلف بسیار بازتر است.

5.ارائه ی خدمات انتخابی در سرور مجازی

در حالیکه اکثر هاست های اشتراکی مهمترین خدماتی که به شما ارائه می دهند همان فضای ذخیره سازی و محیطی برای اجرای سایت شما است سرور مجازی به شما قدرت انتخاب سرویس مدیریت شده(managed) یا  مدیریت نشده(unmanaged)  را می دهد. که در صورت انتخاب سرویس مدیریت نشده مسئولیت حفظ و نگهداری پیکربندی و سایر منابع به عهده ی خودتان خواهد بود. اما اگر مشغله ی کاریتان به شما امکان رسیدگی به عوامل سرور را نمی دهد می توانید با انتخاب سرویس مدیریت شده تمامی کارها را به میزبان وب سایتتان بسپارید.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

اگر شما صاحب کسب و کار متوسط و نوپا هستید و قصد توسعه ی وب ساییتان را دارید انتخاب سرور مجازی (VPS)  با داشتن قابلیت نصب نرم افزار تخصصی و محیط سندباکس برای طراحی نسخه ی آزمایشی و دسترسی روت با هزینه ای کمتر از سرور اختصاصی برای شما بسیار مناسب خواهد بود.

اما اگر سایت شما از حجم زیادی از اطلاعات و تبادلات گسترده برخوردار است و برای اداره ی آن به منابع بیشتری احتیاج دارید سرور اختصاصی از جهت ارائه ی فضای ذخیره سازی و امکانات بیشتر و قاعدتا با پرداخت هزینه ای بیشتر از سرور مجازی نیازهای سایتتان را برطرف می کند. سرور اختصاصی برای صاحبان کسب و کارهای بزرگ با سایت های پرترافیک انتخاب معقولی است.

تفاوت سرور مجازی با سرور مجازی ابری چیست؟

سرور مجازی عادی تنها به یک سرور فیزیکی (سخت افزار) اصلی متصل است اما VPS ابری منابع خود را از چند سرور فیزیکی تامین می کند این یعنی در سرور مجازی ابری در صورت بروز هرگونه اشکال در سرور اصلی شما میتوانید به سرور اصلی دیگری سوئیچ کنید در نتیجه دچار قطعی سایت نمی شوید.

انواع هاست

تفاوت VPS و  VDS  در چیست؟

VDS مخفف شده ی  Virtual Dedicated Server به معنای سرور اختصاصی مجازی است. VDS یک زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS) است که همانند VPS از طریق فضای جهانی اینترنت می توانید به آن دسترسی داشته باشید با این تفاوت که VDS منابع (CPU و RAM) را بطور کامل و صد درصد به یک کاربر اختصاص می دهد. به مراتب VDS بواسطه ی ارائه ی منابع بیشتر گرانتر از VPS است و برای کسب و کارهای بزرگ با هدف توسعه بسیار گزینه ی مناسبتری است. 

مقایسه ی انواع هاست

میزبانی VPS مدیریت شده (managed) چیست؟

مدیریت سرور نیاز به زمان، تلاش و تخصص فنی دارد. در میزبانی  VPS  مدیریت شده ،ارائه‌دهنده خدمات شما تمام مسئولیت‌های مربوط به سرور مانند به‌روزرسانی‌های اصلی، نگهداری، نصب نرم‌افزار و غیره را بر عهده می‌گیرد، بنابراین می‌توانید به طور کامل روی رشد کسب‌وکارتان تمرکز کنید.اگر صاحب کسب و کار جدیدی هستید که تجربه فنی کمی دارید یا اصلاً تجربه ندارید، میزبانی VPS مدیریت شده گزینه ی بسیار مناسبی برای شما است،زیرا نیازی به نگرانی در مورد مسائل سرور نخواهید داشت.

میزبانی VPS مدیریت نشده (unmanaged) چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، بر خلاف میزبانی VPS مدیریت شده در میزبانی VPS بدون مدیریت، تمام مسئولیت های سرور به عهده ی خودتان است، درحالی که ارائه دهنده هاست شما فقط از سرور فیزیکی و در دسترس بودن آن مراقبت می کند.اگر میزبانی VPS مدیریت نشده را انتخاب کنید، باید تخصص فنی یا منابع اختصاصی داخلی را برای مدیریت سرور، سیستم عامل و سایر منابع مرتبط با سرور خود داشته باشید. با این حال برای کسب و کارهای نوظهور در بازار VPS مدیریت شده را پیشنهاد می کنیم. 

این را هم در نظر داشته باشید با اینکه هزینه ی میزبانی سرور مجازی مدیریت شده بیشتر است اما با این انتخاب می توانید تمرکزتان را روی پیشرفت و توسعه ی کسب و کارتان که هدف مهمتری است بگذارید.

انواع سیستم عامل های سرور مجازی(VPS)

حتما می دانید که هاست ها تحت سیستم عامل های مختلفی که مشهورترینشان هاست ویندوزی و هاست لینوکسی است ارائه می شوند. مثلا همانطور که سیستم عامل اکثریت رایانه های شخصی ویندوز است سیستم عامل سرور ارائه دهنده ی هاست ویندوزی هم ویندوز است.اما سیستم عامل ویندوز برای سرور با سیستم عامل ویندوز رایانه ها متفاوت است.

حالا شما کدام نوع سرورمجازی را باید انتخاب کنید؟

سرور مجازی ویندوز

اول از همه باید برای خود مشخص کنید که تحت میزبانی این سرور چه کارهایی قرار است انجام دهید. مثلا ابتدا باید ببینید سایتتان را با چه زبانی برنامه نویسی کرده اید،اگر زبان کدینگ سایتتان ASP.net باشد باید سرور مجازی ویندوزی را انتخاب کنید زیرا سایتهایی که با ASP.net نوشته شده اند باید روی وب سرور IIS  راه اندازی شوند و این وب سرور به راحتی در سرور مجازی ویندوزی اینستال می شود.

سرور مجازی لینوکس

 اما اگر کدینگ سایت به زبان PHP باشد بهترین انتخاب سرورمجازی لینوکسی است که شامل توزیع های مختلفی ازجمله CentOS, Debian, Mintو Ubuntu  می باشد. از این بین با توجه به کارایی مورد نیازتان میتوانید انتخاب کنید.وب سایت با زبانPHP برای اجرا به وب سرور Apache، Nginx یا Litespeed نیاز دارد و این وب سرور را می توان به راحتی نصب و توزیع های لینوکس ذکر شده را اجرا کرد. 

تعریف IIS  : Internet Information Services (IIS) یک وب سرور انعطاف پذیر و چند منظوره از شرکت مایکروسافت است که روی سیستم های ویندوز برای ارائه صفحات یا فایل های HTML درخواستی اجرا می شود.یک وب سرور می تواند اطلاعات را به شکل های مختلفی به کاربران ارائه دهد، مانند صفحات وب استاتیک کدگذاری شده در HTML. از طریق تبادل فایل ها به عنوان دانلود و آپلود. و اسناد متنی، فایل های تصویری و موارد دیگر. 

سرورمجازی میکروتیک (Mikrotik)

این سیستم عامل که بر پایه لینوکس ارائه میشود با قابلیت هایی همچون پایداری بسیاربالا، نصب سریع و هزینه ی کمتر در دنیای ارتباطات گسترش یافته است.امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ خدمات اینترنتی از این سیستم عامل برای سرورهای خود استفاده میکنند.اگر به اجرای فایروال یا سرور PPTP، L2TP VPN  در سایت خود نیاز داشته باشید، میکروتیک بهترین گزینه خواهد بود. 

سرورمجازی

چند نکته ی مهم  که برای خرید سرور مجازی  باید حتما در نظر داشته باشید:

  1. مکان استقرار دیتاسنتر سرور مجازی بسیار مهم است چون در سرعت انتقال اطلاعات تاثیر بسزایی دارد. یعنی هرچه فاصله ی مسافتی کم باشد سرعت بارگذاری صفحات بیشتر خواهدبود.
  2. سرور مجازی هم داخلی دارد هم خارجی. اما VPS های داخلی به دلیل هزینه های کمتر نسبت به نوع خارجی و با توجه به نکته 1 نزدیکتر بودن مکان دیتاسنتر به شما انتخاب بهتری است.
  3. سرور مجازی نوع رایگان هم دارد،البته بیشتر جنبه ی آزمایشی دارد که برای مدت کوتاهی است و امکانات محدودی در آن عرضه میشود.
  4. برای خرید سرور مجازی لازم است ابتدا میزان امکاناتی که مورد نیازتان است را مشخص کنید سپس یک شرکت میزبانی وب با پشتیبانی خوب و دیتاسنترهای با امنیت پیدا کنید.

 

در پایان

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله به پاسخ سوالاتتون درباره ی سرورمجازی رسیده باشید و اگر فکر می کنید مطالب بیشتری میتوانیم در این مطلب بگنجانیم بسیار خوشحال میشویم با ما در میان بگذارید.